KE Kunstnernes Efterårsudstilling

Censorpanelet ved KE20

Kirsten Astrup
Al Masson
Bente Scavenius
Aslak Vibæk
Yvette Brackman



Kirsten Astrup

www.kirstenastrup.com


Kirsten Astrup arbejder med film, musik og performance i stor skala, og med afsæt i kabarettraditionen skaber hun mangefacetterede værker, som hun kalder for filmkabareter. De handler om tabte fællesskaber, værdikampe og om et velfærdssamfund i forandring. Astrup komponerer selv, og både marchmusik, electronica, ørehængende 1980’er-pop samt opera- og orkesterstykker finder vej til filmene og til scenen. Dybdegående research af velfærdssamfundets institutioner og infrastrukturer giver stof til de mange scener og til de skarpe, satiriske tekster, som skrives af Astrups samarbejdspartner Maria Bordorff. Karaktererne iklædes velkendte, røde uniformer fra DSB og postvæsenet og tilføjes tung drag-makeup, tårnhøje hæle og rekvisitter af papmaché. Astrup skaber med andre ord billeder af de skandinaviske velfærdssamfund – billeder som forener det folkelige og queer, og som på samme tid både bekræfter og udfordrer den nationale selvforståelse.

Kirsten Astrup (f. 1983) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Kunstakademiet i Oslo og Københavns Universitet. Hun har udstillet på bl.a. Museet for Samtidskunst og ARKEN og er tildelt en længere række hæderspriser – herunder Akademiraadets Franciska Clausen medalje. Siden 2018 har Astrup & Bordorff officielt udgjort en kunstnerduo. De blev i 2020 shortlistede til Den Danske Pavillon på Venedig Biennalen. Sommeren 2021 åbner de soloudstilling på Statens Museum for Kunst.

[Foto: Kenneth Varpe]



Al Masson

www.almasson.com


The Danish/French artist Al Masson has studied at the Académie des Beaux Arts of Brussels, and the Art Student League, New York, where he lived many years. He has often worked with installation formats, which allow him to fully use the exhibition space as a “stage” setting and present diverse mediums such as paintings, drawings, objects/sculptures and photos. With his past in dance and theatre, he likes to do performances and videos in many of his installations. In his installation works he is interested in creating a full “spectacle” experience for the visitor to interact with.

He will exhibit at Møsting Hus September/October 2020, has shown at the Museumsbygningen/Banja Ratnov “Surfing” 2017, Copenhagen, Brandts, Odense “Play Time” solo exhibition 2013-2014, “Die Liebe zu den Dingen” at the Kunsthalle Münster 2013-2014. He has been invited to be part of the Critical Art Ensemble project “Winning Heart and Mind” at Documenta13 in Kassel, Germany, 2013, “CBO” at Le Commisariat, Paris, France, 2011, Ps1/MOMA, New York, 2007, CCA-Andratx, Mallorca, Spain-2006, Institute for Contemporary Art, Overgaden, Copenhagen, Denmark, 2005, Efterårsudstilling Charlottenborg, Copenhagen, 2003, Asbæk Gallery, ”Andy’s chocolate” Copenhagen, 2001, ”Ideal Atelier”, Traneudstillingen, Hellerup, 2000. Al Masson had a career in dance and theater, performing with Maurice Béjart’s Ballet Du XXieme Siècle among others.



Bente Scavenius


Bente Scavenius (f. 1944) er kunsthistoriker, -kritiker og forfatter. Hun er fast tilknyttet som kunstanmelder ved Dagbladet Børsen og har forfattet en lang række bøger om dansk og international kunst, heriblandt den omfattende 100 års publikation om Den Frie Udstilling. Derudover er Bente en flittig foredragsholder og har deltaget i talrige TV-programmer som DR2's kulturmagasin K2, Kunstquizzen og Danmarks Bedste Portrætmaler. Bente sørger altid for at holde sig opdateret på bevægelserne på den danske og internationale kunstscene og i disse måneder er hun i gang med at lægge sidste hånd på et større bogværk om kunsthistorien set gennem hendes skarpe øjne.

[Foto: Mingo]



Aslak Vibæk

www.avpd.net


Aslak Vibæk (f. 1974) udgør sammen med Peter Døssing (f. 1974) kunstnerduoen AVPD. De er begge uddannede fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og bor og arbejder i København.

“Vores kunstneriske praksis er, kort beskrevet, forankret i en undersøgelse og optagethed af forholdet mellem rum, krop og tid. Vores praksis bygger på en fænomenologisk, kontekstuel og konceptuel tilgang, der i mindre grad handler om værkets objektstatus, men i højere grad om at skabe værker og rum, der interagerer med og udfordrer mennesket og dennes oplevelse af kunst, arkitektur og byrum. Det er kendetegnende for vores arbejde med udsmykningsopgaver i det offentlige rum, at vi arbejder kontekst- og stedsspecifikt. Det kommer til udtryk i, at vi ikke arbejder materiale-/ formspecifikt, men er optagede af en analytisk tilgang, hvor vi lader det geografiske sted, dets egenskaber og funktionalitet, friktion og potentialer være definerende faktorer for det rumlige værk som mennesket skal møde.”

AVPD har en omfattende udstillingskarriere i ind- og udland. Heriblandt kan nævnes udstillinger på MUSAC (Spanien), MoA (Seoul, Korea), Ssamzie Space (Seoul, Korea), Luciana Brito Galeria (Sao Paulo, Brasilien), Galeria Leme (Sao Paulo), Kunsten (Aalborg), Trapholt (Kolding), IKON Gallery (Birmingham), FACT (Liverpool), Europalia (Bruxelles), Museet for Samtidskunst (Roskilde), Brandts (Odense), Krinzinger Projekte (Wien), Calouste Gulbenkian Foundation (Lissabon). De er repræsenterede i kunstsamlinger som Ny Carlsbergfondet, Statens Kunstfond, Kunsten (Aalborg), Collection of Daisuke Miyatsu (Chiba, Japan), European Patent Office (Tyskland) samt private samlinger i Europa, Syd- og Nordamerika.



Yvette Brackman

www.yvettebrackman.info


Yvette Brackman (f. 1967) anvender installation, skulptur, performance tekst og video. Hun skaber værker, der undersøger kroppens forhold til rummet og hukommelsen. Gentagne emner inkluderer interaktion mellem oprindelse og traumer som følge af dislokation og eksil; kulturel overlevelse og tilpasningsevne, samt deres konsekvenser i politiske systemer. De formelle aspekter af hendes arbejde informeres om disse temaer. Ofte fusionerer hendes projekter skulptur og tidsbaserede medier og benytter performative metoder – en tilgang, der understreger hendes interesse for fortællingen om politiske, æstetiske og sociale relationer. Hun bestræber sig bevidst på at arbejde med flere perspektiver og sammenhænge. Plasticitet og dynamiske forhold mellem funktion og mening er centrale temaer i hendes arbejde.

Brackmans seneste soloudstillinger er "Crim Son Pine" hos Efter Et Nyt Minut, Sæby (2019), Danmark, "Vox Populi" i Philadelphia, Pennsylvania (2017) og Overgaden (2015). Andre seneste udstillinger omfatter "Drawing Attention", Den Frie (2019) "Living Architecture", 6018 North i Chicago, IL, USA (2018), "Trinity", The Suburban, Milwaukee, WI, USA (2017-8), Nordkystens Biennale i Danmark (2016); Moskvas Biennale (2013); og The Liverpool Biennale (2012). "AGIT MEM" (2014-2016), der består af 15 relaterede kunstværker, er en del af Statens Museum for Kunst permanente samling.

[Foto: Jim Duignin]