KE Kunstnernes Efterårsudstilling

Censorpanelet ved KE18

Lea Guldditte Hestelund
Ursula Reuter Christiansen
Kristoffer Ørum
Jeannette Ehlers
Mathias Kryger



Lea Guldditte Hestelund

www.leagulddittehestelund.dk


I sin kunstneriske praksis forener Lea Guldditte Hestelund en skulpturel materialeundersøgelse med en interesse for, hvordan vi opfatter og tillægger kroppen betydning. Med afsæt i antikkens dyrkelse af det perfekte legeme har hun i tidligere værker fx udforsket samtidens fitnesskultur. Træningsredskaber er blevet genskabt i klassiske materialer som bronze og marmor, ligesom kunstneren gennem intensiv bodybuilding har modelleret sin egen krop efter den berømte statue Diskoskasteren. Fra punktvise nedslag i specifikke kropsidealer og deres sociale og kønnede implikationer har Hestelund bevæget sig over i en afsøgning af et mere flydende kropsbegreb; kroppe i transition, i en interesse for blandt andet sameksistens og møder med andre end den humane krop og tilstedeværelse.

Lea Guldditte Hestelund har senest udstillet på ARoS Art Museum DK, Overgaden. Institute of Contemporary Art DK, Fused. Art Space San Francisco US, SAK Kunstbygning, DK, Ystad Art Museum SE, Künstlerhaus Dortmund DE, Kunsthal Aarhus DK m.fl.

[Foto: Birk Bjørlo]



Ursula Reuter Christiansen


Gennem sine værker har Ursula Reuter Christiansen udviklet en helt særegen tableuform, hvor scenarier der rummer det eventyrlige, det barnlige, det poetiske og det politiske udfoldes.

Reuter Christiansen trækker tråde til både kvindebevægelsen, aktuelle kønspolitiske temaer og Fluxus-bevægelsen. Reuter Christiansen har i tidligere værker desuden adresseret patriarkatet og ægteskabet som social institution.

Professor ved kunstakademiet i Hamburg (HfBK) 1992-97 og professor i malerkunst ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København 1997- 2006. Repræsenterede sammen med Henning Christiansen Danmark på Venedig Biennalen i 2001. 2011 modtager af Eckersberg Medaillen.

Reuter Christiansen har bidraget ved en lang række udstillinger, ligesom hun er repræsenteret i adskillige samlinger i både Danmark og internationalt.

[Foto: Politiken]



Kristoffer Ørum


Denne tekst er en del af Kristoffer Ørums selviscenesættelse. Teksten er et led i at skabe en kunstnerpersona, og et forsøg på at gøre hans kunstneriske arbejde tilgængeligt og interessant for det publikum, han ønsker at få i tale. Hvis personaen udstyres med tilstrækkeligt appellerende psykologiske og teoretiske detaljer, kan det hjælpe publikum med at se de tjenester, kunstneren leverer, fra kunstnerens perspektiv. Kunstnerpersonaen er som en slags usynlig person i rummet, der hjælper publikum til at forstå kunstnerens intentioner, frem for at afkræve dem en personlig tolkning eller give dem plads til at danne deres egen mening. Ganske som denne tekst, der forsøger at give en fornemmelse af, at Kristoffer Ørum er en reflekteret og kritisk kunstner, frem for at beskrive hvad han egentligt arbejder med.

[Image: "What does a scanner see? he asked himself", 2018]



Jeannette Ehlers

www.jeannetteehlers.dk/
www.iamqueenmary.com/


Jeannette Ehlers er video-, foto- og performancekunstner bosat i København. Med afsæt i Ehlers egen danske og caribiske baggrund, arbejder hun med interesse for etnicitet og identitet. Flere af Ehlers værker berør større magtstrukturelle problematikker, såsom Danmarks fortid som kolonimagt.

Ehlers har udstillet og performet over hele verden.

[Foto: Casper Holmenlund Christensen for Jyllands-posten]



Mathias Kryger


Mathias Krygers interesse for en molekylær revolution låner fra den franske radikale filosof og psykoterapeut Félix Guattari. Hen arbejder ofte kollektivt i gruppe- eller duoformationer såsom Acción Gorila (med danser og koreograf Sara Gebran), Back In Dirty Minutes (med kunstner Stefan A. Pedersen) og Guattari Reading Circle (med kunstner Arendse Krabbe) og har vist værker og performances på bl.a. Overgaden, Museet for Samtidskunst, Aarhus Litteraturcenter, Venedig Biennalen, eventprogrammet under 32. Sao Paulo Biennale, FRAC Champagne Ardenne, Galleri Tif Sigfrids i LA og Inkonst i Malmö.

For tiden tænker hen over relationen mellem shamingen af venstrefløjen efter 1989 og lokale feministiske amatørkabareter, der fandtes under den kolde krig; over forholdene mellem Art Brut, den professionaliserede kunstscene og en accelereret semiokapitaisme; over iphonekameraet og over, om monologen som (teater)litterær form kan schizo-gøre forestillingen om identitet.

Senest har hen kurateret udstillingerne ’Ingeborg Prehn, Julie Nord, Roee Rosen’ på Fanø Kunstmuseum; ’Ovartaci og Galskabens Kunst’ på Kunsthal Charlottenborg med værker af blandt andre Ovartaci, Sidsel Meineche Hansen, Angela Melitopoulos & Maurizio Lazzarato, Lea Porsager, Paul Thek, Maria Meinild og Jota Mombaça; ’William Forsythe – In the Company of Others’ på Kunsthal Charlottenborg med værker af blandt andre William Forsythe, Gerard Byrne, Sturtevant, Bruce Nauman og Manon de Boer.

Mathias Kryger er professor på Det Fynske Kunstakademi og arbejder desuden som anmelder på Dagbladet Politiken og er en del af den faste redaktion på Kunstkritikk.dk

[Foto: Mads Nissen]