KE Kunstnernes Efterårsudstilling

Fredag 4. november 17.00-20.00

Fernisering
Vi slår dørene op for Kunstnernes Efterårsudstilling 2016.
Uddeling af KE-prisen og CCA Andratx-prisen.

Tirsdag 8. november 16.00

Omvisning
Kom med på omvisning i KE16, hvor vi undersøger udstillingsformatet og dets mere end 100 års historiske tilknytning til Den Frie Udstillingsbygning

Torsdag 10. november 18.30-21.00

Filosofisk Salon
Filosoffen Anders Fogh Jensen åbner op for en bredere filosofisk forståelse af temaet censur og udvælgelse – gennem oplæg, samtale og debat. Billetter kan købes på www.billetto.dk

Søndag 13. november

Artist Talks
13.00: Eva Koch (udstillede på KE86, KE87 og KE88)
14.00: Kristian Touborg (udstillede på KE10 og KE13)

Tirsdag 15. november 19.00-22.00

Efter Åbningstid
Udvalgte KE16-udstillere fortæller om deres værker i en afslappet atmosfære – uden for Den Fries Udstillingsbygnings normale åbningstid. I tillæg kommer Manuel Canu, der vandt CCA Andratx-prisen i 2014, og fortæller om sit Recidency Ophold på Mallorca i juni 2016.

Torsdag 17. november 19.00

Drink’n’Draw 
Rammerne er sat for en helt særlig kunstnerisk oplevelse, når der skal tegnes croquis midt i den aktuelle udstilling. Billetter kan købes på www.billetto.dk

Søndag 20. november

Artist Talks
13.00: Ben & Sebastian (udstillede på KE09)
14.00: Nanna Riis Andersen (udstillede på KE11)



Kritikklasse
Under udstillingen bliver der afholdt fire kritikklasser for de udstillende kunstnere. Kritikerne er Trine Boesen, Morten Ernlund, Anna Bak og Mathias Kryger.


AFHOLDT SØNDAG D. 13 OG SØNDAG D. 20. NOVEMBER 2016

Artist talks

To søndage i træk byder KE indenfor til Artist Talks med kunstnere, der tidligere har udstillet på KE. Arrangementerne foregår i udstillingssalene, og der er fri adgang, når entreen til Den Frie er betalt.



 Valmuer plantet i Eva Kochs totalinstallation ’Den drøm om fred’ i cisternerne under Søndermarken. Foto: Cph Art Week.
Valmuer plantet i Eva Kochs totalinstallation ’Den drøm om fred’ i cisternerne under Søndermarken. Foto: Cph Art Week.

Eva Koch

Eva Koch er en af dansk samtidskunsts mest fremtrædende mediekunstnere, der gennem årene har høstet stor international anerkendelse og er i dag repræsenteret på museer verden over. Med en uddannelse som billedhugger og mediekunstner fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, 1985-92, behersker Eva Koch et bredt kunstnerisk felt.

Overordnet set kredser Eva Kochs værker om det mellemmenneskelige møde.
 Hvad enten hun arbejder med videomediet eller f.eks. bronze, er det Eva Kochs metode at betjene sig af ret enkle greb. Hun vækker en statue til live med en projektion, hun stiller skarpt på en due, der letter, projicerer et vandfald op på en høj kirkevæg, lader en skulptur illudere, at den er del af en større cirkel eller gennembryde en væg. Der er noget umiddelbart enkelt og coolt over Eva Kochs værker. De forsøger ikke at skjule noget, de virker på sin vis lette at aflure, men det er netop den måde at tænke kunst på, som de helt afviser til fordel for at åbne sig overfor beskueren med en skønhed og en varme. Eva Kochs værk er et åbnende, billedrigt værk der altid peger ud mod den anden.

Eva Koch har haft flere udstillinger i de seneste år, senest har hun netop færdiggjort en skulpturel legeplads på Skt. Annæ Plads i midten af København og har frem til den 30. November 2016 en fantastisk soloudstilling i Cisternernes underjordiske rum; Den Drøm om Fred, som er en dragende og inspirerende videoinstallation, der sætter gang i alle kroppens sanser og tanker om fred i verden.

Eva Koch er repræsenteret af Martin Asbæk Gallery, der fokuserer hovedsageligt på moderne & skandinavisk kunst. Læs mere om Eva Koch på www.evakoch.net eller på www.martinasbaek.com

Kristian Touborg

Kristan Touborg vil fortælle hvordan han, ved hjælp af transportable 3d-scannere og indsamlede indtryk fra byen, skaber tredimensionelle malerier.

Relief af Kristian Touborg
Relief af Kristian Touborg

Forleden gik jeg en tur. På gaden så jeg et skinnende objekt, svøbt i translucent hvid plastik som et nedfald fra det ydre rum. Nær uigenkendelig, men de stirrende xenon- lygter og tilsodede alufælge, som delvist dækket af smeltet gummi fra det, der engang var dæk, afslørede genstandens tidligere funktion som køretøj. Separeret fra sin oprindelige funktion og form, stod kun en delvis abstraktion tilbage. Et uovervejet – dog stadigt æstetisk tiltalende objekt – i sine naturlige omgivelser. Jeg gik nærmere og så en orientalsk halskæde dingle bag den knuste svagt turkise forrude, som var forsøgt forenet med den skinnende metalliske kølerhjelm. De resterende dele af vinduesviskeren omfavnede et forkromet ornament af en stejlende løve, der afslørede en nu knust brandværdi, mens en dybsort pøl af tyktflydende substans spejlede det plastindsvøbte objekts krøllede former. Som en utilsigtet skulptur, der fordrede sanselig stillingstagen til form, farve, materiale, taktilitet, skala etc. Denne ødelagte, plastiksvøbte og umiddelbart tilfældige genstand, var for mig et eksempel på, hvordan skønhed er alle vegne i byen. Jeg vil fortælle om hvordan jeg har forsøgt at fæstne disse situationer i fysiske relieffer.

Kristan Touborg beskæftiger sig primært med maleri, men ofte i det udvidede felt. Han er netop færdiguddannet i 2016 og har det seneste år vist sine værker på flere markante udstillinger - heriblandt; Strange Attraction, hos Galleri Jacob Bjørn (solo), The Tabulator Project på Århus Kunsthal, Code Art Fair i København og senest på The Hospital i Los Angeles. I 2010 og 2013 udstillede Kristian Touborg på KE. I 2013 vandt han ligeledes KE-prisen for videoværket [IM]PERMANENCE .

Læs mere om Kristian Touborg på www.kristiantouborg.com

benandsebastian

Ben Clement og Sebastian de la Cour bor og arbejder i øjeblikket i Berlin og København. De mødtes, ventende i en kø, i Bloomsbury, London, i 2004. To år senere flyttede de ind i et fjorten kvadratmeter stort værelse i København, hvor de begyndte at arbejde sammen som benandsebastian. I de ti år der er gået, har deres arbejde taget form af en materialiseret samtale omkring tankesystemers sprækker og paradokser. Duoen er uddannet i både Englang og Danmark, og har udstillet på museer og institutioner internationalt.

The Museum of Nothing, 2014. Installation, variable dimensions. Courtesy of the artists. Photo: Stamers Kontor
The Museum of Nothing, 2014. Installation, variable dimensions. Courtesy of the artists. Photo: Stamers Kontor

benandsebastian udstillede værket The Museum of Nothing i Den Frie Udstillingsbygning i 2014. Dette åbne og akkumulerende værk involverer at kunstnerne tilegner sig forladte udstillingssystemer, ekskluderede museumsgenstande og andre afvigelser fra museer og institutioner de har udstillet i, for at introducere tvivl i den almindeligt anerkendte historieskrivning.

The Museum of Nothing vedrører benandsebastians interesse i, hvordan betydning er indlejret i rum og genstande. Deres komplekse installationer har indbyggede åbninger og er ofte på randen af sammenbrud. Uanset om det er i form af arkitektoniske fragmenter, mekaniske teatre eller levende artefakter, vedrører deres værker tanken om en krop, der er ufuldstændig og kappes med egne fantomer. Kunstnerduoen påpeger huller i tilsyneladende ordnede systemer ved at undersøge forholdet mellem kontekst og objekt, mellem kunst og institution, mellem krop og lemmer.

Læs mere om benandsebastian på www.benandsebastian.com

Nanna Riis Andersen

Nanna Riis Andersen arbejder primært med tegning og skulptur, der centrerer sig om kroppen og det organiske; kroppens synlige møde med den verden af objekter, der er udformet med udgangspunkt i kroppen - for eksempel kirurgiske instrumenter, proteser og andre hjælpemidler.

Nanna Riis Andersen: Tunnel shaped space, 2016, mixed material
Nanna Riis Andersen: Tunnel shaped space, 2016, mixed material

De skulpturelle værker består ofte af materialer som gazekompres, bandage og latex, mens linjer og tråde, i de tegnede værker, skaber associationer til muskelfibre, blodårer og lignende organiske strukturer. Riis Andersen stiller sig henholdsvis henført, frastødt og spørgende i forhold til det kropslige og søger at skabe værker, der taler til en kropslig bevidsthed før intellektet.

Nanna Riis Andersen (f.1985) er uddannet ved Det Jyske Kunstakademi 2012 og har udstillet på blandt andet Bendixen Contemporary Art, Koldinghus og Den Frie Udstillingsbygning. I øjeblikket er hun udstillingsaktuel på blandt andet JCE Biennalen for ung samtidskunst, der udstilles i syv forskellige lande i Europa 2015-17.

Læs mere om Nanna Riis Andersen på www.nannariisandersen.dk


AFHOLDT TIRSDAG 15. NOVEMBER 2016

Efter Åbningstid

Den frie udstillingsbygning åbner ekstraordinært dørene op uden for åbningstid. Udvalgte kunstnere, der udstiller på årets KE-udstilling, fortæller om deres værker i en afslappet atmosfære. Efter talksene går vi i cafeen, hvor KE byder på suppe og et glas vin. Arrangementet er åbent for alle, når entreen til Den Frie er betalt.

Vi skal møde:

'Mind Upoading – A Ritual' og installationen 'Freshmatic Max I-II'. Foto fra KE16: Laura Stamer.
'Mind Upoading – A Ritual' og installationen 'Freshmatic Max I-II'. Foto fra KE16: Laura Stamer.

Joakim Nørgaard, som bidrager til KE16 med det virtuelle værk 'Mind Uploading - A Ritual', der er lavet i samarbejde med Nynne Hauge Larsen.

SpaceGirls, kunstnerduoen, der står bag installationen 'Freshmatic Max I-II'


'Europe's New Borders' og '...'. Foto fra KE16: Laura Stamer.
'Europe's New Borders' og '...'. Foto fra KE16: Laura Stamer.

Rasmus Degnbol, der vil indvie os I tankerne bag hans foto-installation 'Europe's New Borders'.

Hannibal Andersen, der vandt KE16-prisen for lydværket '...'


Værkstedsfoto, Mauel Canu, CCA Andratx, 2016
Værkstedsfoto, Mauel Canu, CCA Andratx, 2016

Manuel Canu er inviteret som gæst. Han udstillede på KE i 2014 og vandt Patricia Asbæks CCA Andraxt-pris for værket 'From wall to floor'. Vi får en beretning fra det recidency ophold på Mallorca i juni 2016, der fulgte med prisen. Manuel Canus kunstværker omhandler akkulturation; de kulturelle og psykologiske forandringer, der følger efter en kollision af kulturer. Oprindeligt fra Italien, uddannet i England og nu baseret i København, er Manuel Canu selv et produkt af kulturelle sammenstød.