KE Kunstnernes Efterårsudstilling

Censorpanelet ved KE16

Fra venstre: Matthias Hvass Borello, Veo Friis Jespersen, Julie Stavad, Amalie Smith og Asbjørn Skou. Foto: Laura Stamer.
Fra venstre: Matthias Hvass Borello, Veo Friis Jespersen, Julie Stavad, Amalie Smith og Asbjørn Skou. Foto: Laura Stamer.



Matthias Hvass Borello

(f. 1977)

Independent Curator and Art Critic based in Copenhagen. Editor at kunsten.nu since 2008, and Art Editor and Critic at the daily newspaper Information (2006-2008). Borello has curated exhibitions and projects in Denmark and abroad. In 2015 and 2016, he was co-curator of Copenhagen Art Week.
www.matthiasborello.com

Kunsten er et refleksions-rum, der som et af de få rum i vores allesammens hverdag stiller nogle markant anderledes værktøjer til rådighed og ofte kritiske spørgsmål i vores konstante forsøg på at begribe og være i verden – både intellektuelt og kropsligt. Det er en sådan konsekvens og kritisk stillingtagen, jeg ofte søger i kunsten og dens udsagn. I dag kan det foregå i alle typer medier, på vidt forskellige planer og i radikale former, som hver gang kræver en ny form for indlevelse. Det er på mange måder kravet til betragteren, den indlevelse, der til gengæld gør hele forskellen. I juryen bliver det selvfølgelig en udfordring at skulle leve sig ind i utallige værker på meget kort tid og bedømme dem på det grundlag, men det vil – som alt andet i mødet med kunsten – være en tilnærmelse, som vi kollektivt også må hjælpe hinanden igennem. Og her er den kritiske samtale vigtig, hvor vi skal kvalificere vores synspunkter, hvilket er en virkelig givtig og sund form for hjernegymnastik. Jeg nød processen i forbindelse med den censurerede udstilling under årets Copenhagen Photo Festival (sammen med Banja Rathnov og Trine Søndergaard), og det her bliver bare endnu vildere og større. KE har været et skønt og progressivt bekendtskab de seneste par år, og jeg håber, at vi kan sætte nye kræfter i spil i den udvikling, for jeg mener bestemt, at kunstnerne er derude.



Foto: Miguel Vega Olivares
Foto: Miguel Vega Olivares

Veo Friis Jespersen

(f. 1960)
Uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 1986-92 og 1993-94
Medlem af Kunstnersamfundet og BKF.
Medlem af bestyrelsen for det Danske Institut i Athen
Medstifter og medlem af Skulpturi.dk
www.veofriisjespersen.dk

"I sine skulpturer og installationer arbejder Veo Friis Jespersen undersøgende og poetisk med materialets iboende kvaliteter, hvad enten det drejer sig om papir, bronze, akrylplast eller grene. Friis Jespersens værker optræder på én gang sarte og tyste, men samtidig rå og påtrængende i deres ærlige blotlægning af den kunstneriske proces. /.../ Hvad enten Friis Jespersens værker må klassificeres som skulptur eller installation, har de altid et rumligt og stedsligt ærinde, de kunne kaldes en form for protoarkitektur. Stedet undersøges, granskes, dets proportioner, egenskaber og genius tages i betragtning og påvirker – og påvirkes af – det færdige værk. /.../ Friis Jespersen trækker med sit materialevalg tråde til Arte Povera, den italienske kunstretning, der i 1960’erne og 70’erne tog afstand fra traditionelle materialer som marmor og oliemaling og indførte ukonventionelle materialer som jord, grene, affald og readymades i kunstinstitutionen." (Uddrag fra artikel i kunsten.nu af Kristine Frahm, hvor Veo Friis Jespersen var 'Ugens kunstner' i februar 2016).



Asbjørn Skou

(f. 1984)
Uddannet fra Hochschule für Künste i Bremen i Tyskland 2003-2009
asbjornskou.com



Foto: David_Stjernholm
Foto: David_Stjernholm

Amalie Smith

(f. 1985)
Uddannet ved Forfatterskolen 2007-09 og
Det Kongelige Danske Kunstakademi 2015.

Som forfatter slash billedkunstner banker mit hjerte og min hjerne for det, der falder imellem kategorier. Det kan være på et formelt plan eller på et indholdsmæssigt. Det, der på samme tid er intellektuelt og æstetisk udvidende – som skaber nye forbindelser mellem mere eller mindre velkendte områder og dermed lader mig tænke og sanse nyt. Når jeg går på udstillinger, er jeg optaget af, hvordan udstilling og enkeltværker hænger sammen. Jeg læser jeg gerne tekst eller lytter til lydværker, jeg går gerne flere gange rundt om skulpturer og bruger tid foran videoskærme eller i rumlige filminstallationer. I forbindelse med juryarbejdet er jeg spændt på, hvad det gør ved oplevelsen af kunstværker, at de bliver frakoblet kunstnernavn, og dermed også fx køn, alder og nationalitet, når de bliver præsenteret for juryen. Om det vil føles som mangel på information, eller om det tvært imod gør os i stand til at se bedre efter. Jeg håber det sidste. Jeg glæder mig til at udveksle synspunkter med resten af juryen, de er højt kvalificerede, og jeg tror, det kan bliver nogle spændende og lærerige dage.



Julie Stavad

(f. 1987)
Uddannet ved Det Jyske Kunstakademi 2010-2015.
www.juliestavad.dk